4 segmenta koja se prvo migriraju na cloud u retail-u

Generisanjem sve više prihoda i zapošljavanjem većeg broja ljudi širom sveta, industrija maloprodaje (retail industrija) postaje značajan pokretač razvoja nacionalnih privreda. Prema istraživanju agencije FIT, maloprodajne kompanije u Srbiji učestvuju sa 38% u ukupnom broju kompanija, čime zapošljavaju 19% svih zaposlenih. Ovo čini sektor trgovine u Srbiji relativno fragmentisanim, usled čega se javlja potreba za optimizacijom poslovanja i proaktivnim tržišnim pristupom. Iako je domaće tržište poznato kao tradicionalno po pitanju potrošačkih navika, beleži se sve veći broj onlajn transakcija.

Prema najnovijem istraživanju Sa druge strane, potrošači sve više koriste digitalne kanale kao izvor informisanja u procesu kupovine, a takođe očekuju besprekorno iskustvo u svakom segmentu prodajne usluge. Usled toga digitalizacija i ecommerce postaju sve značajniji deo poslovanja retail kompanija. Tome u prilog ide i podatak iz prošlogodišnjeg istraživanja kompanije . godinu.

Zahtevi tržišta, stavljaju menadžment kompanije pred novi izazov, a to je unapređenje postojećeg sistema i ubrzano prihvatanje novih analitičkih alata. Međutim, tradicionalna IT infrastuktura ima određena ograničenja koja usporavaju taj napredak. Usled toga, veliki broj proaktivnih aktera na tržištu prepoznaje cloud kao rešenje koja pruža neophodne mogućnosti koje tradicionalni sistemi ne mogu da isporuče. Glavni razlozi su njegova pouzdanost, agilnost i skalabilnost, što omogućava praćenje rasta i nepredvidivih potreba retail poslovanja, kroz primenu modernih prediktivnih alata.

Odakle početi?

U momentu kada se kompanija odluči da pređe na cloud infrastrukturu, često se postavlja pitanje odakle početi. Umesto da izvrši potpunu i nepromišljenu migraciju na cloud, najbolji potez za menadžment bi bio da identifikuje najkritičnije segmente procesa i prvo migrira njih. Prema ovogodišnjem istraživanju kompanije McKinsey, maloprodavci veruju da će se do 2020. godine upotreba tradicionalnih rešenja sa današnjih 43% smanjiti na 29%, čime bi veći deo poslovnog procesa retail kompanija prešao na cloud.

Glavni kriterijum prilikom izbora ključnih segmenata procesa bi bila njihova pogodnost za primenu nekih od naprednih analitičkih alata. Da bi kompanija iskoristila pun potencijal clouda i prediktivnih alata mora konsolidovati veliki broj raznovrsnih podataka na jedno mesto, čime bi se stvorili uslovi za njihovu nesmetanu analizu. Takav koncept se zove Data lake, a upravo njegova primena za različite segmente poslovanja bi kompaniji donela pouzdranije informacije za donošenje poslovnih odluka.

Za retail kompanije postoji više pogodnih segmenata, ali u većini slučajeva se odnose na kalkulisanje cena, iskustvo korisnika i upravljanje zalihama.

Kalkulacija prodajne cene

Cena je kritična za potrošače i direktno je povezana sa maržom koju kompanija ostvaruje. Iz tog razloga retaileri moraju konstantno da prate ponašanje konkurencije, istoriju prodaje, analiziraju marže i predviđaju buduću prodaju. Međutim, većina trgovaca to obavlja manuelno. Podaci se nalaze na različitim kanalima što čini njihovo prikupljanje i analizu kompleksnom i vremenski zahtevnom.

Cloud omogućava retail kompanijama da integrišu podatke iz različitih izvora na jedno mesto i na taj način sačuvano vreme iskoriste za analizu podataka. Takođe predstavlja dobru podlogu za primenu naprednih alata za analizu podataka čime unapređuje brzinu i kvalitet procesa donošenja odluka.

Program lojalnosti

Retail kompanije sve više izdvajaju novca ne samo za akviziciju novih potrošača, već i za zadržavanje postojećih. Programi lojalnosti su od velikog značaja za produživanje životnog veka potrošača i postizanje češćih i vrednijih kupovina. Međutim, i oni imaju svojih poteškoća. Identifikacija potrošača putem različitih kanala je teška i uglavnom se ne analizira u realnom vremenu.

Cloud može integrisati različite izvore podataka kako bi prikazao ponašanje potrošača kroz transakcije, mobilnu aplikaciju, web, pa čak i društvene mreže. Kompanija može iskoristi integrisane podatke kako bi  kreirala personalizovanu ponudu za potrošača u realnom vremenu.

Omnichannel narudžbina

Pregled zaliha u realnom vremenu je preduslov za uspešno obavljanje omnichannel prodaje. Međutim, retail kompanije uglavnom imaju problem da usklade stanje zaliha na svim svojim kanalima. Iz tog razloga se dešava da naručeni artikli često ne budu prisutni u naznačenim prodajnim objektima. Do toga dolazi usled neusklađenosti POS sistema i sistema upravljanja zalihama.

Cloud bi mogao da pruži integrisan uvid u zalihe u realnom vremenu na svim nivoima, kanalima i među svim korisnicima podataka. Za e-commerce to može biti podloga za primenu naprednih analitičkih alata, koji potrošačima mogu prikazati tačnu lokaciju i stanje artikla, obračunati sve potencijalne troškove, porediti različite alternative načina preuzimanja na osnovu različitih kriterijuma.

Optimizacija zaliha

Retail kompanije se suočavaju sa značajnim izazovima pri upravljanju zalihama. Nepostojanje preciznih predikcija o kretanju zaliha, sezonska komponenta zaliha i neočekivani potrošački trendovi su samo neki od događaja koji mogu ugroziti njihovo optimalno upravljanje. Ovo može dovesti do neefikasnosti  upravljanja zalihama pogotovo u “peak” periodima, zbog čega je krucijalno imati pouzdanu i agilnu IT infrastrukturu, koja može objediniti sve izvore informacija.

Trgovci i analitičari bi trebalo zajedno da rade na iskorišćavanju potencijala cloud infrastrukture i naprednih analitičkih alata koje ona omogućuje. Na taj način će moći da izvrše precizniju predikciju zaliha i shodno tome optimizuju svoje poslovanje.


Primer iz prakse

Jedan od uspešnih primera sa domaćeg tržišta je maloprodajni lanac Gomex. Veliki broj transakcija na dnevnom nivou, uz obiman program lojalnosti potrošača čine Gomex-ov poslovni i IT sistem veoma dinamičnim. Kao deo procesa digitalizacije, menadžment Gomex-a prepoznao je cloud kao optimalan pristup za rešavanje rastućih IT zahteva usled konstantnog širenja poslovanja.

Prelazak na Mainstream Enterprise Cloud se pokazalo kao najbolje dugoročno rešenje. Obezbeđeni private cloud resursi na Mainstream-ovoj platformi omogućili su potrebnu stabilnost, ali i skalabilnost IT infrastrukture. Ovakvo rešenje dovelo je do drastičnog unapređenja performansi i vremena odziva aplikacija, smanjenja downtime-a sistema i rasterećenja vremena IT tima koji je mogao da se posveti novim projektima.

Da bi maloprodajna kompanija uspešno započela cloud migraciju neophodna je želja menadžmenta da unapredi postojeće poslovanje, kao i partner koji mu u tome može pružiti podršku. Ukoliko želite da unaprediti svoje poslovanje prelaskom na cloud, možete pogledati našu ponudu i već danas zakazati besplatne konsultacije.


Autor
Avatar
Nikola Blaževski

Podelite

Povezani članci

Kontaktirajte nas

Pošaljite nam svoje mišljenje

Popunite formu