Rezilijencija – otpornost je danas važnija nego ikada pre

Mainstream Tamara Tomovic

Gostujući autor na Mainstream blogu je dr Tamara Tomović, Executive i business performance coach, sa kojom naša kompanija sarađuje već duže vreme na polju razvoja i osnaživanja zaposlenih.

Godinama unazad Tamara radi na koučingu top menadžmenta i talenata u organizacijama u zemlji i regionu u ključnim oblastima: liderstvo, emocionalna inteligencija, prevazilaženje stresa, rezilijentnost – otpornost, učenje optimizma i sreće. Detaljniju biografiju pogledajte na kraju teksta.


Kriza i vanredno stanje

Kriza i vanredno stanje: U jednom trenutku sve je stalo. Iako smo imali saznanja da će se možda nešto dogoditi, većina je nedovoljno pripremnjeno dočekala „vandredno stanje“. Bili smo zbunjeni porukama koje smo dobijali iz raznih izvora. Poneseni željom da uradimo…još nešto, bili smo više-manje zatečeni. Da li smo krivi? Nismo, niko nije sa sigurnošću mogao da razume razmere koje je poprimila ova pandemija.

U ovoj situaciji ste mogli da proverite sopstvenu i kompanijsku fleksibilnost. Ukoliko ste se relativno brzo, posle nedelju, dve adaptirali na novonastalu situaciju, verovatno imate dobro razvijenu veštinu fleksibilnosti.

To je značajna veština jer živimo u svetu koji se neprestano  menja i neminovnost promena na koje ne možemo da utičemo, postaje naša stvarnost. Pojedinci koji nisu otvoreni da prihvate promene su bili veoma zbunjeni, uplašeni i razočarani. U situacijama u kojima imamo utisak da stvari izmiču kontroli, okrećemo se autoritetu.

Lideri su bili u situaciji da donose odluke za koje nisu bili sigurni da su dobre. Razumeli su da ih svi gledaju i očekuju rešenje, od njih pa ste veoma jasno mogli da napravite razliku između lidera koji sa razumevanjem, verom u sopstvene sposobnosti i snagu svojih zaposlenih ne paniče, nego nude rešenja. Važna je emocionalna inteligencija lidera koja obuhvata veru u sebe, veštinu adekvatne komunikacije pod pritiskom, razumevanje i podržavanje drugih, donošenje odluka i adekvatno prevazilaženje stresa koji su sigurno svi osećali. U kriznim situacijama je važno i zadržavanje optimističnog stava.

Važna je emocionalna inteligencija lidera koja obuhvata veru u sebe, veštinu adekvatne komunikacije pod pritiskom, razumevanje i podržavanje drugih, donošenje odluka i adekvatno prevazilaženje stresa koji su sigurno svi osećali – Tamara Tomović

Prelaskom na rad od kuće, svi su se suočili sa mnogim stvarima koje ranije nisu ni primećivali. U zajednici se odnosi ne sagledavaju na pravi način jer su zbog posla ukućani često odsutni. Trebalo je brzo organizovati rad i posvećenost, u čemu smatram da je većina i preterivala, verovatno i iz straha od mogućeg gubitka radnog mesta.

Ponovo se uspostavljao nov način komunikacije i odnos moći u porodici. Jednostavno smo bili upućeni da provodimo više vremena zajedno. Mnoge su iznenadili i kućni poslovi koji su čekali zanemareni. Na sve to napolju je vrebala smrtonosna bolest, o kojoj nismo znali mnogo i koja je predstavljena kao bauk koji  jednim trenutkom nepažnje može da vas u potpunosti onesposobi.

Izveštaji o najavama velike ekonomske krize koja predstoji (iskreno ne razumem čemu služe sada) su kod ljudi izazivali još veću nesigurnost i stres. Pod velikim stresom nema kreativnih, inovativnih rešenja  – svi se povlače i trude da zadrže ono što imaju.

Reziljentnost je psihološki konstrukt koji pomaže osobi da se adaptira na neizvesnost, traumu, pretnju ili drugi značajni izvor stresa. Pokazano je da se većina posle izvesnog vremena uz adekvatnu negu vrati na predhodni nivo funkcionisanja a postoje i ljudi koji beleže lični rast u vremenima krize. Rezilijentnost se ne nasleđuje, ne mora da bude podjednako izražena u svim situacijama ali može da se nauči. Nema važnije veštine za osobu nego da „otvrdne“ i hrabro se suprotstavi izazovima koji dolaze.

Rezilijencija obuhvata nekoliko segmenata

Fizička komponenta – za prevazilaženje izazova je veoma važno da budete fizički jaki.

Zapitajte se:

  • U kakvom je stanju vaše telo?
  • Da li osećate da ste dovoljno jaki?
  • Da li dovoljno vežbate? Preporuke su 2,5 aerobnih vežbi nedeljno i 2 puta po 30 minuta trening snage.
  • Da li se balansirano hranite? Potražite preporuke za balansiranu mediteransku ishranu.
  • Koliko vode unosite dnevno?
  • Da li i kako spavate? San je naš prirodni prostor za oporavak.
  • Koje tehnike koristite za relaksaciju?
  • Da li ste hedonista, da li izbegavate „štetne„ navike ili jedino u njima nalazite zadovoljstvo?

Emocionalna komponenta

Emocije su biološki uslovljen odgovor na stimuluse iz spoljašnje sredine, nastaju  i kada razmišljamo i prisećamo se neke situacije. Svaka emocija je dragocena informacija koja ukazuje na koji način posmatramo neki događaj i kakvo mu dajemo značenje. U stresnim situacijama kao što je ova, emocionalnost je pojačana. Ukoliko se:

  • užasavamo neke situacije
  • zahtevamo da nešto bude onako kako mi želimo
  • ne možemo da podnesemo nešto ili lepimo etikete
  • obezvređujemo ljude ili okolnosti bićemo pojačano emocionalniji

U stanju izažene emocionalnosti koje nastaju iz zahteva prema sebi, drugima ili prema sredini – donosimo „loše“ odluke, nismo u stanju da adekvatno procenimo rizik i u najvećem broju situacija se povlačimo.

Postoje razne tehnike za smanjenje emocionalnosti i umirivanje:

  • Da li razlikujete strah, bes, krivicu, izraženu tugu, ljubomoru, zavist
  • Koje situacije i ljudi, posebno „utiču“ na vas? Zašto?
  • Da li vam se čini da ste posebno emocionalni, razdražljivi, da vas stvari lako „izbacuju iz takta“
  • Šta radite  da se umirite?
  • Da li ste svesni kako vaš način razmišljanja utiče na emocije?

Kognitivna/ mentalna komponenta:

Način na koji razmišljamo, rizikujemo i želimo da se razvijamo ukazuje na način kojim prevazilazimo krize. Hardiness, mentalna snaga obuhvata 3 aspekta:

  1. Kako reagujemo pred izazovima, da li se povlačimo ili koristimo kao priliku za učenje (challange);
  2. Na koji način procenjujemo da imamo kontrolu nad situacijom (control)
  3. I koliko smo posvećeni, predani nečemu (commitment).

Razumevanje kako se ponašamo u kriznim situacijama može da nam ukaže koji deo je potrebno da dodatno razvijamo da bi očvrsli. Razumevanje iracionalnih uverenja, psiholoških mehanizama odbrane i kognitivnih „grešaka“ može da nam pomogne da uvidimo kada je naša percepcija „iskrivljena“.

  • Da li uživate u izazovima i traženju rešenja?
  • Koliko ste uvereni da imate kontrolu nad stvarima na koje možete da utičete?
  • Da li i tokom krize imate razna interesovanja, istražujete i posvećeni ste?
  • Koliko ste svesni načina na koji razmišljate i donosite odluke?

Duhovna – motivaciona i vrednosna komponenta

Osobe koje znaju svoje motive, uverenja i vrednosti su veoma otporne. Oni tragaju da ispune svoj lični cilj. On često uključuje i pomoć drugima. Kroz duboko razumevanje zbog čega nešto rade, šta vrednuju kao važno, osobe sa izraženom vrednosnom  komponentom uspevaju da izdrže, prevaziđu i nešto nauče i u najtežim situacijama.

Osobe koje zadržavaju optimizam i koji veruju da će se snaći uprkos raznim pritiscima i izazovima su mnogo otpornije i obično snalažljivije u kriznim situacijama.

  • Šta je ono što vas najviše raduje?
  • Kada ste posebno motivisani?
  • Za šta ste spremni da žrtvujete svoje vreme i druge resurse?
  • Da li verujete da ćete se snaći, da ćete naći rešenje, šta god da se desi?

Ovo je situacija u kojoj možemo da bolje upoznamo sebe, da razumemo svoje vrednosti i želje i prevaziđemo ono to nas uobičajeno koči da bi bili efkasniji i zadovoljnjiji. Potpuno je u redu ukoliko ste ovo vreme proveli gledajući „nešto“ ili igrajući neku igricu. Važno je da ste zadržali mentalno zdravlje.

Dobro iskorišćena situacija „visokog rizika“ bi dovela do toga da sada kada se približavamo kraju (ili prekidu) i uskoro se vraćamo na „normalne“ aktivnosti bolje poznajete sebe, razumete koji ljudi vam znače i koji vas motivišu i da ste svesni gde radite i šta radite i koliko možete da se oslonite na kompaniju u kojoj radite. Ukoliko se menadžment potrudio da vam pruži neki osećaj sigurnosti, da imate izazovne zadatke, da ste nagrađeni za svoj rad i da vam kreira osećaj pripadnosti,  onda ste na pravom mestu.

Pravo mesto za vas je svako mesto na kojem ste jaki, otporni i spremni da zahvaljujući svojoj unutrašnjoj snazi (rezilijentnosti) istražujete, inovirate i dajete svoj maksimum. Proces jačanja rezilijentnosti „očvršćavanja“ nije lak ali je nagrada velika.


Gostujući autor
Tamara Tomović
Tamara Tomović

Tamara Tomović je trener, lekar, RE&KBT psihoterapeut, ICF kouč, sa 20 godina iskustva na rukovodećim pozicijama (General manager, Country manager) u internacionalnim kompanijama kao što su Johnson&Johnson, Astellas i Servier u zemlji i inostranstvu. Svoja znanja i naučene tehnike kroz sertifikovanu edukaciju, višegodišnji rad sa klijentima i sopstveno iskustva u korporativnom setingu uspešno deli sa klijentima i podržava ih u razvoju. Primarni cilj je unapređenje performanse kroz smanjenje straha, anksioznosti i prevazilaženje stresa, povećanje optimizma i unutrašnjeg osećanja zadovoljstva. Ključne oblasti su: liderstvo, emocionalna inteligencija, prevazilaženje stresa, rezilijentnost – otpornost, učenje optimizma i sreće.

Podelite

Povezani članci

Kontaktirajte nas

Pošaljite nam svoje mišljenje

Popunite formu