Sa uvedenim merama Vlade o restrikciji kretanja kao posledice pandemije COVID-19, zabeležena je i promena ponašanja kupaca – od offline ka online kupovini, od planirane do panične kupovine, od najrazličitijih porizvoda ka esencijalnim namirnicama. Između ostalog i do prvih online porudzbina za neke.
Činjenica je da je veliki broj srpskih biznisa morao privremeno da zatvori svoje prodajne objekte. Pored toga i veliki broj kompanija uveo je rad od kuće, zatim izolacija, policijski čas – sve je to uticalo da se navike kupaca promene, a ponašanje se usmerava na online kupovinu.
Ovo je vreme koje je navelo mnoge naše kompanije da počnu da razmišljaju o digitalizaciji, odnosno pokretanju online prodavnice.
Nameće se pitanje – da li će online kupovina postati naša nova svakodnevnica po ukidanju vanrednog stanja?
I dok se može reći da je e-commerce imao svoju uzlaznu putanju u Srbiji prethodnih godina, situacija u kojoj se trenutno nalazimo ju je znatno ubrzala. Beleži se rast online prodaje tehnike, namirnica, sredstva za higijenu, hrane za kućne ljubimce, fitnes opreme…
U pojedinim prodavnicama tehničke robe od uvođenja vanrednog stanja, onlajn prodaja je povećana za 50 odsto, a najveći rast beleži prodaja računara, IT opreme i gejming konzola.
Može se zaključiti da industrije, odnosno prozivodi koji se mogu svrstati u esencijalne, beleže rast, dok očigledno neesecijalni će zabeležiti pad u prodaji. Iz razgovora sa našim klijentima i partnerima, prvi utisak je da veliki broj srednjih i malih trgovina koje su se našle u situaciji vanrednog stanja, za relativno kratko vreme od nekoliko nedelja, pokušale da svoje poslovanje prebace online. To znači ili otvaranje online prodavnice (e-commerce shop) ili pokušaj da svoj proizvod ili uslugu prodaju na nekoj od društvenih mreža. Neki su otišli korak dalje gde se trude da dodaju vrednost svakoj kupovini – lično donose proizvode na prag domaćinstva, daju savete o korišćenju, kuvanju, vežbanju…

Izvor: Publicis Media
Takođe, ono što je već u svetu trend ali i kod nas, porasla je online kupovina polovnih stvari i predmeta što potvrđuju i mnogi domaći sajtovi koji su zabeležili rast posećenosti do 50% u poslednjih nekoliko nedelja.
Dobar primer daje i KupujemProdajem.com koji je pre nekoliko dana otvorio novu grupu “Domaća hrana” na svojoj platformi koja okuplja brojne male proizvođače širom Srbije. Ideja je da se pomogne poljoprivrednicima, seljacima i pijačnim prodavnica da što lakše i brže građanima distribuiraju svoje proizvode.
Kako se promenilo ponašanje potrošača?
Brendovi, odnosno kompanije koje su o svojim e-commerce rešenjima razmišljali još pre širenja COVID-19 i uvođenja vanrednog stanja definitivno su sada nekoliko koraka ipred svih.
Prema istraživanju Publicis Media, evidentno je da se ponašanje potrošača promenilo u više pravaca, a samim tim i online reklamiranje je promenilo fokus. U prvi plan došli su oglasi koji se plasiraju sa porukom da ne morate da izlazite iz kuće, sve može da dođe do vašeg kućnog praga. Nekoliko zaključaka u promenama online reklamiranja:
- Samo u martu je konzumiranje medija – online i mobile, poraslo 110% na dnevnom nivou
- Sve trgovine koje imaju online prisustvo i omogućenu e-commerce prodavnicu objavile su rasprodaje zbog smanjenja fizičke posete
- Pomeren fokus sa offline na online prodaju + besplatna dostava
- Dostava hrane je u fokusu, beskontaktna dostava uvedena je na svim platformama
- Povećano reklamiranje lekova, platformi za online učenja, kao i kolaboracionih aplikacija i platformi
Kako da male trgovine i preduzetnici prebace svoje poslovanje sa offline na online?
Ali sada kada smo razumeli da se ponašanje potrošača menja, i to ubrzano, šta je potrebno da se manji proizvođači i prodavnice “presele” online i otvore svoju e-commerce prodavnicu?
Osim što je potrebna pomoć developerskog partnera čija pomoć se ogleda u izboru tehnologija ili platforme na kojoj će se graditi e-commerce, potrebno je odabrati i pouzdanog hosting partnera.
Za razliku od fizičke radnje, strategija e-commerce prodaje može da se menja u realnom vremenu u skladu sa rezultatima koje veoma brzo možete izmeriti kroz analitiku posećenosti. Samim tim, svaki proizvod ili usluga se može kreirati tailor made za određeni profil kupca prema podacima koji se skupljaju. Benefiti i opcije koje nude e-commerce platforme u kombinaciji sa određenim alatima su beskonačne ali to je tema za neki drugi blog post.
Da li će “novo normalno” postati uobičajeno?
Slobodno možemo reći da je novonastala situacija doprinela da mnoga mala i srednja preduzeća, ali i veće kompanije, prigrle termin digitalne transformacije usvajajući nove pristupe rešavanja problema. Sasvim sigurno je da će se trend online kupovine nastaviti i posle ukidanja vanrednog stanja.
“Novo normalno”, odnosno online prodaja, ne mora nužno da bude prioritet kasnije ali kombinacija offline i online prodaje je dobitna kombinacija! Biznisi koji se odluče na digitalnu transformaciju svog poslovanja u prednosti su, jer će imati podatke o tome šta rade njihovi potencijalni kupci, gde su u customer journey-u, a samim tim i prilagode online ponudu i offline iskustvo kako bi poboljšali rezultate.
Narednih nekoliko nedelja brojni građani će se po prvi put okušati u online naručivanju pa i plaćanju – jedinstvena prilika za e-commerce da pridobiju nove, lojalne klijente. Baš ti preduzetnici koji se brže snađu i reaguju po pitanju prebacivanju svog poslovanja online, svakako će i brže izaći iz krize.