Uticaj COVID-19 na globalnu ekonomiju i kako Cloud može da pomogne

Na globalnom planu svetske berze su agresivno reagovale na COVID-19 i gubici na globalnim berzama u manje od dva meseca su procenjeni na više od USD 16 biliona (16.000.000.000.000), što je ekvivalent zbiru BDP-a (prema standardu kupovne moći za 2019. godinu. – izveštaj MMF-a) Japana, Nemačke, Rusije i Španije i smatra se jednim od najvećih padova vrednosti u istoriji svetskog trgovanja. 

Dok su skoro svi sektori i industrije izuzetno pogođeni, posledice sa kojima će se suočavati su drugačije od slučaja do slučaja. Prema McKinsey istraživanju, možda najveći udar će pretrpeti turizam i ugostiteljstvo, kao i avio kompanije koje su već nedeljama širom sveta otkazale letove do daljnjeg. 

Uticaj na ove industrije je bio munjevit i za kratko vreme pad aktivnosti u ovim sektorima je između 70-80% širom sveta, dok je u Evropi on gotovo potpuno paralisan. Kako prolazi vreme prognoze za oporavak ovog sektora su sve pesimističnije i očekuje se tek u prvoj polovini 2021, a moguće da će biti i produžen ako se pokaže da će COVID 19 imati sezonalni karakter.

Značajan uticaj ova kriza će imati i na kompanije u sektoru nafte i gasa. Cena sirove nafte je od početka godine pala za oko 70% uslovljena cenovnim ratom i smanjenjem potražnje, što će imati veoma značajan uticaj pogotovo na proizvođače nafte iz uljanih škriljaca, a indirektno i na banke koje su podržavale ove veoma kapitalno intenzivne projekte.

Takođe, banke će se u narednom periodu boriti sa problemima likvidnosti (pogotovo one koje posluju u zemljama u kojima je uveden moratorijum na otplatu kredita) i redukovanjem aktivnosti usled smanjenja globalne ekonomske aktivnosti i smanjenja potrošnje. Značajan efekat je pretrpela i tekstilna industrija koja usled problemima u lancu snabdevanja, ograničenja kretanja i zatvaranja prodavnica ima smanjenu potražnju za porizvodima, ipak ukoliko se situacija sa virusom stravi pod kontrolu očekuje se da se ova industrija oporavi negde do Q3 2020.

Rizične investicije nisu uobičajene, pogotovo ne u doba globalne krize, a zlato je do sada uvek bila sigurna luka za investitore kada su suočeni sa nepoznatim. Međutim, zlato još uvek nije imala trend visokog rasta cena delom zbog jakog USD-a, a delom zbog drugih potresa na tržištu koji su se desili u prethodnom periodu, ipak trend rasta ovih cena se očekuje i u narednom periodu. Što se tiče pozitivnih uticaja, vidimo povećanje aktivnosti u oblasti medicine & farmacije, e-commerce uslugama i dostavnim uslugama.

Ove industrije se za razliku od ostalih industrija suočavaju sa problemima nedovoljnih kapaciteta za realizovanje svojih usluga, kao i različitim regulatornim ograničenjima koja otežavaju nesmetan protok robe kako na globalnom planu, tako i unutar granica jedne države.
Na bazi trenutnih uticaja konsultantska kuća Bain & company je napravila zanimljiv indeks Bain’s Situational Threat Report (SITREP) Index koji procenjuje ozbiljnost situacije uslovljene COVID-19.

Prema ovom indeksu situacija je na srednjem nivou alarmantnosti, gde se globalno vidi da su kompanije počele da smanjuju troškove za putovanja i ukidaju investicije u sve projekte koji nisu vezani za core delatnost. U zavisnosti od mera država, koordinacije celokupnih tržišta i dodatnog razumevanja prirode virusa, znaćemo u kom pravcu će ova skala da ide u narednom periodu. 

Da li globalnu ekonomiju čeka stagnacija? 

Iako je još rano za prognozu dobro potkovanu podacima, predviđanja su da će globalna ekonomija imati značajne izazove u 2020. a kako stoje stvari vrlo verovatno i u 2021. Najveći ograničavajući faktor za davanje preciznijih procena o tome kakav će COVID-19 imati uticaj na ekonomije širom sveta, jeste što i dalje imamo mnogo pitanja na koja nemamo jasne odgovore koji mogu da nam daju jasne inpute:

  • Kakvo će biti ponašanje virusa kad dođe toplije vreme (bilo je reči da će na virus negativno uticati temperature preko 24°C, ali ovo još nije potvrđeno)
  • Kakva će biti sezonalnost virusa?
  • Koliki je stvarni broj zaraženih u odnosu na stopu smrtnosti?
  • Kako će uticati politike i mere koje vlade širom sveta budu sprovodile u cilju suzbijanja virusa?
  • Koliko će biti otporni zdravstveni sistemi u procesu suzbijanja virusa?
  • Kada će se pronaći vakcina?
  • Kako će ljudi i kompanije reagovati na ovu situaciju?

Kad budemo imali jasnije odgovore na ova pitanja, moći ćemo da damo i procene kako će ova kriza uticati na budući rast svetske ekonomije. Ipak, da bismo bolje razumeli različite opcije i scenarije koji su trenutno u opticaju toplo savetujemo da pročitate sledeće materijale:

Kako Cloud servisi mogu pomoći u cilju bržeg oporavka 

IT industrija neće biti pošteđena ekonomskog udara, i definitivno će biti potrebno vreme da se stvari vrate u normalu. 

Međutim, ono što se predviđa je da većina IT projekata, koji su zustavljeni/pauzirani, mogu da se odlože i biće sasvim sigurno odloženi sve do kraja 2020. Povećana je potražnja hardvera – laptopova, monitora, slušalica, kao i tehničke podrške i različitih kolaboracionih alata (Softver as a Service), ali i potrebe za cloud uslugama pri omogućavanju zaposlenih da rade od kuće. Jedan od besplatnih servisa je i Virtuelna kancelarija koja omogućava on-line čuvanje, organizovanje i deljenje svih bitnih dokumenata vašeg preduzeća, kao i bezbedno pristupanje sa bilo kog uređaja ili lokacije.

I dok je veliki broj zaposlenih promenio svoju radnu sredinu za rad od kuće, potreba za Cloud uslugama i Cloud-based servisima je izuzetno porasla. Cela IT industrija stavljena je na test kako će se izboriti sa novonastalom potražnjom, a Cloud servisi su se još jednom pokazali kao siguran oslonac u kriznim situacijama – sa svojom fleksibilnošću i agilnosti cloud rešenja, ali i sposobnošću da se brzo skalira kada je to najpotrebnije, ali i smanji prema potrebi i da se naplaćuje samo ono što se koristi. 

IaaS, PaaS, SaaS (servisi koji se baziraju na Cloud-u) pružaju neprocenljivu podršku i mogućnosti hiljadama kompanija širom sveta koje se bore da ostanu funkcnionalne i produktivne. Karakteristike podrazumevaju:

  • Visoka dostupnost 
  • Visoka skalabilnost
  • Fleksibilnost poslovanja
  • Bolja i brža komunikacija kao i funkcionalnost u timovima
  • Optimizacija troškova i povećanje efikasnosti
  • Pristupačnost i 24/7 podrška
  • Visok nivo sigurnosti

SaaS (Software-as-a-Service) 

Budući da je veliki broj zaposlenih prešao na rad od kuće, javila se velika potreba za kolaboracionim alatima. Zoom i Microsoft Teams su objavili veliki rast globalno, kao i platforme za praćenje vremena zaposlenih koji rade od kuće kao što je to slučaj sa Clockify. Messaging aplikacije su zabeležile izuzetno veliki broj preuzimanja sa Google i Apple prodavnica. 

Sa druge strane, brojne kompanije zbog smanjenog obima posla prinuđene su da smanje broj user licenci na pojedinim softverima.

IaaS (Infrastructure-as-a-Service) 

E-commerce platforme, online kupovina i video streaming su u velikom rastu budući da su države kao meru borbe protiv COVID-19 uvele karantim i izolaciju. Baš ovo je povećalo resurse na IaaS-u, jer su se mnogi proizvođači, preduzetnici, trgovci, ili kompanije koje se bave video streaming-om (TV, edukativni videi…) odlučili da svoje poslovanje prebace online.

Tako da osim kolaboracionih alata, finansijske aplikacije (mobile i e-banking servisi), i e-commerce platforme su indentifikovale veliku posećenost, a samim tim i njihove potrebe za ozbiljnijom i skalabilnom infrastrukturom – za šta su u potpunosti predviđena Cloud rešenja.

PaaS (Platform-as-a-Service)

Kao što smo već naveli, mnogi projekti su odloženi do daljnjeg, pa su samim tim i mnogi programeri ili zaposleni u IT firmama na prinudnom odmoru do daljnjeg. Sa druge strane, sada je vreme da se radi na svim onim projektima  za koje IT-jevci nisu imali vremena, idejama koje mogu da prerastu u startap i jednog dana u biznis. Ono što je zanimljivo je što se veliki broj njih iz raznih zemalja odlučio da pomogne i kreira aplikacije ili platforme, koje će pre svega biti usmerene ka zdravstvu i onim sektorima koji su esencijalni u borbi proitv COVID-19.


Ono što možemo podvući kao zaključak je da je potreba za digitalnom transformacijom u svom punom jeku i značenju, jer digitalni kanali su postali jedini način komunikacije ne samo među zaposlenima, već i klijenata, partnera, porodica, prijatelja. 
Očekujemo veliki rast u potražnji za softverima, aplikacijama i platformama, odnosno za svim servisima koje su bazirane na Cloud-u, gde će najveću ulogu da odigra IaaS, odnosno Infrastructure-as- a-Servise tehnologija koja nudi jedino skalabilno, sigurno i cost-efficient rešenje.


Autor
Mainstream
Mainstream

Podelite

Povezani članci

Kontaktirajte nas

Pošaljite nam svoje mišljenje

Popunite formu