Digitalni CFO kao preduslov uspešne digitalne transformacije

 

U svetu 4.0, disrupcija postaje svakodnevna pojava. Svakog dana čujemo za neku novu industriju koja je značajno potresena nekim novim kompanijama koje brže, bolje i/ili jeftinije mogu da reše probleme korisnika. Nekada stabilne i jake industrije u cilju opstanka shvataju neophodnost da se transformišu iz korena i svoje poslovne modele digitalizuju. U celom ovom procesu jedna figura se izdvaja kao ključni faktor uspeha ovog kompleksnog zadatka – CFO. Ova novina da proces digitalizacije i digitalne transformacije vode finansije kao kičma poslovanja svake kompanije je na prvi pogled iznenađenje, uzimajući u obzir da IT i digitalizacija nisu prirodne oblasti u kojima CFO-ovi poseduju core kompetencije. S’ tim u vezi kako bi ovaj složen proces uspešno sproveli CFO-ovi prvo sami moraju da prođu kroz unutrašnji proces transformacije u kome će iz tradicionalnog mindseta preći u digitalni odnosno postati Digitalni CFO-ovi.  

Prema mišljenju našeg finansijskog direktora Aleksandra Nedeljkovića, „Digitalni CFO je neko ko razume kako tehnologija može da mu pomogne da donese bolje odluke i smanji rizik poslovanja kompanije. Samim tim, Digitalni CFO, mora biti biznis partner koji se bavi budućnošću, a ne prošlošću. On je čuvar vrednosti u kompaniji koji razume ključne drivere stvaranja vrednosti i uz pametno korišćenje tehnologije pomaže da se ta vrednost poveća“ (Prikaz 1).

RAZUME TEHNOLOGIJU 

Digitalni CFO je neko ko razume kako tehnologija može da mu pomogne da donese bolje odluke i smanji rizik poslovanja kompanije. Treba obratiti pažnju na dve stvari. Jedno je stalni rad na promeni svesti u organizaciji da je potrebno da se odluke više donose na bazi podataka (“data-driven” pristup), a manje na bazi ličnog osećaja (gut feeling). Digitalni CFO razume i podstiče da se svi ključni indikatori uspeha moraju meriti odgovarajućim merama, čijom realizacijom će se doći do zacrtanih ciljeva. Druga stvar je upravljanje rizikom koji suštinski postaje sve važnija aktivnost u oblasti delovanja CFO-a.

Prema istraživanju konsultantske kuće McKinsey iz 2018. godine, 67% ispitanih finansijskih direktora je upravljanje rizikom identifikovalo kao jednu od ključnih netradicionalnih finansijskih funkcija unutar firme koje usled povećanja značajnosti CFO postaju njihova nadležnost. Digitalni CFO razume vrednost digitalnih alata koji u ovom slučaju mogu značajno da pomognu u praćenju complaince-a, kontroli i automatizaciji finansijskih operacija, smanjivanju ljudskih grešaka i drugim aktivnostima iz njegovog domena. U ovom slučaju, ključan preduslov uspeha je da CFO razume osnovne izazove i rizike koje proces digitalizacije donosi – prvenstveno u obliku: upravljanja sve većim količinama podataka, upravljanje business continuity-jem operacija, upravljanje cyber rizicima i na kraju planiranja i upravljanja troškovima digitalizacije kroz suštinsko razumevanje TCO-a (total cost of ownership) i kompleksnih biznis case-ova koji vrlo često imaju veći broj varijabli koje nisu na početku poznate.

PARTNER BIZNISA 

Digitalni CFO je partner biznisa. On više nije računovođa koji je zadužen da bilansi budu u redu, da porezi budu izmireni, revizori zadovoljni i da znamo gde smo danas – već je to stožer u firmi koji je sposoban da sa što većom preciznošću može da kaže gde će kompanija biti sutra. To je sada osoba koja dobro razume biznis i ima značajan uticaj na oblikovanje strategije kompanije. To je neko ko je izašao iz svoje kancelarije sa ciljem da razume kako funkcioniše celokupna firma, a kako promene biznis modela utiču na rezultate sutra.  CFO je sada neko ko se bavi budućnošću, ko planira, ko pravi forecast-e, ko upravlja i predviđa performanse i likvidnost na bazi insight-a koji su napravljeni u jasno definisanom procesu (Prikaz 2) iz tačnih i odmah dostupnih (real-time) podataka.

 

 

To je neko ko ima sveobuhvatno razumevanje iz kojih sve izvora mogu da se prikupljaju potrebni podaciRazume kako da se struktuirani, polu-struktuirani i nestruktuirani podaci prikupe i skladište na odgovarajućo način u modernim sistemima poput data lake-a. Potom organizuje struktuiran proces analize primenom deskriptivnih i dijagonstičkih (backward-looking), kao i prediktivnihpreskriptivnih i adaptivnih analitičkih metoda (forward-looking). Na osnovu koga, dolazi do kvalitetnih insight-a koji vode do egzekucije i pratećih inicijativa. Ukoliko neki od tih 5 koraka nije adekvatan, mi prosto ne možemo da govori o zrelosti organizacije da donosi odluke na bazi podataka.

ČUVAR VREDNOSTI 

Suštinski CFO je čuvar vrednosti u kompaniji. On mora dobro da razume kako se stvara vrednost u kompaniji i da obaveštava menadžment i ostale zaposlene o implikacijama koje donešene odluke mogu imati po vrednost kompanije (what-if pristup). On mora da bude kontrolna tačka koja menadžment savetuje da ne donosi odluke koje ne idu u pravcu stvaranja vrednosti.  Razumevanjem drivera vrednosti koristi digitalizaciju (predviđanje, naprednu analitiku, mašinsko učenje, smanjivanje troškova kroz RPA, cloud infrastrukturu itd.) i uz pametno korišćenje tehnologije pomaže da se ta vrednost poveća. Pored smanjenja troškova CFO je sada mnogo više uključen i na unapređenja ostalih drivera kao što su povećanje prihoda, upravljanje imovinom, sveopšte unapređenje operacija kompanije, kao i procesu unapređenja komunikacije unutar same kompanije.

 

 

Da bi CFO postao digitalni CFO neophodno je da i ostatak menadžmenta, prvenstveno CEO, razume potrebu tranformacije tradicionalnog u digitalnog CFO-a. Podrška je jako važna, jer bez podrške CEO-a i ostatka firme vrlo često takve promene nisu moguće. U takvim slučajevima kompanija ne uspeva da prođe kroz proces digitalne transformacije čime postaje irelevantna, ako neode u zaborav poslovne istorije. Videli smo ovo već u više navrata od disrupcije medijske industrije početkom 2000. pa nadalje. Tako da u ovom procesu moramo jedni drugima davati podršku i pomoći u nastojanjima da podignemo svest o neophodnosti i značaju ove transformacije kako lične za CFO-ove, tako i za kompanije koje oni vode.


Autor
Nikola Blaževski

Podelite

Povezani članci

Kontaktirajte nas

Pošaljite nam svoje mišljenje

Popunite formu